یکشنبه، دی ۲۷، ۱۳۸۳

حقیقتا دلم می خواهد بدونم چند نفر پروژه شان را کپی کرده اند. می دانم و طبیعیست که افرادی که پروژه شان کامل بوده (و کپی نکرده اند) خیلی کم هستند، اما آنچه مهم است این است که که در کل چند نفر تقلب می کنند - تعداد آنها که در این 3 ماه برنامه نویسان قهاری شدند مهم نیست. (آنها که شدند یا از پیش قهار بوده اند یا از عجایبند). اما در اینجا برای من، مساله، تفاوت میان یک شکست کامل با یک پیروزی زیبا است. می خواهم بدانم که بالاخره بهش ببالم یا نه.
با نتایج فعلی، اگر بیش از 20-30 درصد بچه ها پروژه درس را کپی کرده باشند، یک شکست کامل بوده و در غیر این صورت به یک پیروزی کامل (با امکان افتخار) رسیده ام. اگر اوراکل بودم و با اطمینان می دانستم چه کسانی کپی یا تقلب کردند، نمره ها را به این ترتیب می دادم:
20 - به هر کس که کپی یا تقلب نکرده: دقیقا 20
0 - به هر کسی که به خودش اجازه تقلب داده، که این درس را می افتد 0.

تنها دلیل وجود نمره های بین مقادیر 0 و 20، نادانی من در مورد تقلب نکردن آنها است. اوراکلی هستم که اطمینان ندارد.

خوب سعی خودم را می کنم که طبق تجربه ام این امر را حدس بزنم. اکنون دیگر خیلی از تکنیک های آنها را در این مورد می شناسم. یکی از آن تکنیک ها از این قرار است: من خیلی به برنامه نویسی علاقه دارم ... یا من خیلی به علوم کامپیوتر علاقه دارم ... البته با این وجود، هنوز، دید خوشبینانه به دیگران را ترجیح می دهم.

نتیجه:
من بدبین هستم.
گرچه منتظرم تا خوشبین شوم

۳ نظر:

ناشناس گفت...

migan too dokhtara kheilashoon kop zadan

Omid گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
Omid گفت...

تو اراکل-ی. منم اراکلم. به راحتی میشه فهمید یه برنامرو خود فرد نوشته یا نه و به نظر من به صورت کاملا قطعی میشه این کارو کرد. درسته؟ پس ففط باید بخوای اینکاره بکنی. من جای تو بودم، اول از فرد می پرسیدم که کد رو خودش نوشته یا نه. اگه گفت خودش نوشته و خودش ننوشته بود یا مینداختمش یا با 10 پاسش می کردم. اگه گفت خودش ننوشته، خوب نمره پروژشو کامل نمی دادم. طریقه فهمیدن اینکه یک کد رو یک فرد خودش نوشته یا نه هم می تونه این طوری باشه که یک (یا چند) تیکه از کد رو از فرد بخوای با جزئیات توضیح بده. کسی که یک کد رو خودش ننوشته باشه امکان نداره به عمق کد پی برده باشه (درباره برنامه نویسای تازه کار) و این چیزیه که از اعتماد به نفس فرد موقع توضیح دادن مشخص می شه. می دونی، ترم اول این بچه هاست، احساس بدی بهم دست میده که یک فرد فکر کنه که تونسته الکی نمره بگیره. نمی دونم چرا، ولی برای من این مسئله مهمه. ترم دوم یککم دردناک بود، چون فکر می کنم یه آدمایی پاس شدن که هیچی از سی پلاس پلاس نمی دونستن، و طبعا هنوزم نمی دونن... (حس می کنم اصلا مهم نیست یک کسی علوم کامپیوتر می خونه و اگه برنامه نویسی مقدماتی پاس نشه چه بلایی ممکنه سرش بیاد. شاید من خیلی خشنم.)