یکشنبه، دی ۲۷، ۱۳۸۳

تعریف هوش انسانی را تورینگ کرد:
قدرت مچ گیری انسان از کامپیوتر.

در chat یا بقول تورینگ اینا، تله تایپ. البته این برداشت من از تست هوشمندی تورینگ است. خلاصه ی این مضمون را قبلا یک بار ننوشته بودم؟). حالا چند تعمیم:

هوش فرا انسانی:
قابلیت موجود فراانسانی، برای مچ گیری اینکه موجود پشت خط، فقط یک انسان است.
(انسان نمیتواند خود را برای یک موجود فراانسانی، فرا انسانی جای دهد)

هوش ماشینی:
یک ماشین(کامپیوتر)، مچ یک خط کش را بگیرد که تو خیلی کم هوشی.

هوش روانکاوی:
مچ یک بیمار را بگیری و اثبات کنی که او بیمار است و تو دکتر روانشناس (و نه برعکس!)

هوش دیوانه:
دیوانه بتواند به سگ ثابت کند که تو سگی و من دیوانه هستم - و خیالش راحت شود که لااقل انسان هست.

هوش فرازمینی:
به زمینیان ثابت کند که او یکی از زمینیان نیست که خواسته باشد آن ها را سر کار گذارد.


سایرین از قبیل: هوش زمینی، هوش سیب زمینی، هوش زیرزمینی، هوش زنانه، هوش بچگانه، هوش جذبه ای (اثبات خودآگاهی)، هوش اجتماعی، هوش جمعی، ... آها. دو مورد خفن دیگه:

هوش قدسی:
جبرئیل به حل کافی هوشمند است که در یک مکالمه وحیانی، یک پیامبر خودش را نتواند بجای فرشته دیگری به جبرئیل معرفی کند. (استغفرا...)

هوش الهی:
؟؟؟؟؟؟؟؟ (سکوت بهتره)

هوش ... (ادامه دارد)

۲ نظر:

آر گفت...

نوشته های افراد و به خصوص شما درباره هوش برا من خیلی جالبا...از این جهت که میبینم با وجود این همه تعریف که از هوش وجود داره, باز هم میشه یه تعریف دیگه ارائه کرد که قبلیا رو نقض نکنه و در نوع خودش تعریف خوبی هم باشه!.شاید این به دلیل نادقیق بودن همه این تعریفاست!اما نکته جالبتر برا من اینه که چرا افراد تا این حد به هوش تو زندگی شون اهمیت میدن!در حالی که هنوز دقیقا نمیدونن چیه.شاید این به یه دلیل دیگه باشه:دلیلی که من فکر میکنم اینه:"همه ما تو ذهن ناخودآگاهمون تعریف خاص خودمون رو از هوش داریم,که این تعریف یه سری اشتراک با تعریف افراد دیگه داره و طبعا یه سری اختلاف!دعوا سر اینه که بیشتر افراد سعی دارن اون قسمتی رو که مشترک نیست رو به دیگران بقبولونن!"و همین ,مسئله هوش رو تا این مهم کرده

Naser گفت...

سلام سهیل جان!
عالی بود، عالی! خیلی وقت بود که چیزی به این جالبی از دوستهام نشنیده بوده (و از خودم). مرسی